ESGLÉSIA
DE SANTA MARIA
Molt pocs la
coneixen pel seu nom original: L'Església de la Nativitat de la Mare de Déu.
Arribem a ella per la plaça Major. Per parlar de l'escalinata i la seua
balustrada, direm que es va construir el 1799, bastant després de la iniciació
de les obres de l'església i s'accepta el fet que el material que es va
utilitzar va procedir segurament de les pedres d'un Teatre Romà ja molt
deteriorat. Este accés dota la porta nord d'una importància que no es correspon;
tot i ser esta la més utilitzada per tots els assistents als actes
eclesiàstics, la porta principal és la que dóna a l'est.
El rei Jaume I va
decidir construir l'església en el lloc on s'ubicava la mesquita major i també
en temps dels gots el seu lloc de culte. L'obra s'inicia el 25 d'abril de 1334,
com testifica la làpida fundacional que es pot veure a la base del campanar, i
no finalitzarà fins a l'any 1730.
Consta de 3 naus
de més de 20 metres d'altura, sent la nau central un poc més alta i més ampla
que les laterals. La separació entre les naus és mitjançant arcs de mig punt,
excepte un tram en el qual són apuntats; estos arcs es recolzen sobre grans
columnes octogonals. L'altar i l'absis són de forma poligonal i estan orientats
a l'est, lloc per on ix el sol. La presidència de l'altar major es va reservar
per a la Mare de Déu de la Nativitat.
A l'església es
troben les relíquies dels sants Abdó i Senén, patrons de Sagunt, també coneguts
com «els sants de la pedra», en considerar-los protectors de l'agricultura, en
referència a les calamitats climatològiques. Estos sants eren oriünds de Pèrsia
i la devoció a ells es remunta al segle XV. En 1644 se'ls va proclamar patrons
de la ciutat i les seues relíquies van ser portades des de Roma.
Mirant a l'altar
major, a mà esquerra, es veu una portella que dóna accés al campanar. Del
campanar original cal fer constar que es trobava en un estat ruïnós des del
període de la invasió francesa, per la qual cosa es va decidir enderrocar-lo i
procedir a una nova construcció. La seva altura és de 58 metres i 235 esglaons;
l'escala és estreta i en forma de cargol. La sala del campanar té 17 metres
quadrats i compta amb 8 campanes, 6 de bronze i 2 de fusta o matraques. Totes
les campanes tenen el seu nom propi: Santa Teresita, Santa Maria, Sants
Patrons, Crist Rei i, les dues més menudes, Sant Tarsici i Santa Eulàlia, més
conegudes popularment pel nom de «les campanes de la bona mort». Les matraques
s'utilitzen en els actes de la nostra Setmana Santa. Cal fer menció especial al
Cimboriet, una campana que es troba a la part més elevada del campanar, en el
pinacle de ferro, forjat en la siderúrgia local, que el corona juntament amb un
penell.
Tornant a
l'exterior trobem elements típics de l'època, com són els contraforts de
descàrrega, els pinacles o la gran quantitat de vidrieres que il·luminen
l'interior del temple. També podem observar escultures amb formes de dimonis, o
gàrgoles que habiten la sostrada.
A la base del
campanar, es troba un banc de pedra al que es coneix com el «banc de les
mentides». Les pedres que el formen són posteriors a la construcció de
l'església, i a diferència d’estes no porten cap marca de les que feien els
picapedrers a fi de demostrar l'autoria i poder cobrar-les. El banc de les
mentides ha estat un lloc de reunió, testimoni de moltes converses… Les
persones s'explicaven les seues coses i es comentaven les novetats. Totes les
xafarderies i acudits que circulaven per la ciutat s’exageraven i magnificaven
i s'afegia més d'una mentida, d'ací el seu nom, perquè eren exageracions
innocents, o no, d'algun fet ocorregut.
Conta la tradició
que quan la missa era a les vuit i mitja del matí, el primer toc sonava a les
vuit, de manera que els feligresos sortien de casa amb temps suficient per a reunir-se
al banc abans d'entrar a l'església. Allà s'explicaven les ocurrències de la
setmana, de manera que en un moment, les gestes de cadascú s’exageraven, fins
al punt que qui era caçador, havia matat més conills que els que hi havia en
tot el terme municipal. El mateix passava amb les feines del camp, o de
qualsevol altra cosa. I tot això podia ser objecte de riure, burla o acudit.
Tot un esdeveniment social en una època amb menys mitjans de comunicació que la
nostra.
A les 11 de la
nit en els temps del sereno, s'ajuntaven tots els habitants de la població en
el banc. Quan era l'hora d'iniciar el seu recorregut, es posaven drets i
cantaven la frase que coneixen els que ja tenen una edat: «Ave Maria Puríssima,
el sereno…» i deien l'hora. Acabat este ritual, cadascú es dirigia al seu
barri. En una població eminentment agrícola, el sereno complia una funció
singular. Per ser despertat a una hora determinada es col·locaven a la porta de
casa tantes pedres com l'hora a la qual es volia despertar.
Durant els anys
cinquanta i seixanta, a la plaça Major, molt a prop de l'església, hi havia una
escola unitària avui ja desapareguda. La zona del banc servia d'esbarjo a tots
els assistents a estes aules. Allà es jugava al popular xurro. Avui ha perdut
la seva part lúdica, d'entreteniment… encara que segueix sent un punt
d'obligada trobada per als saguntins, des de sempre ha estat des d'on
s'acomiada el dol en els enterraments.
De vegades ens
acostem al patrimoni d'un poble, i tots estos detalls ens passen desapercebuts.
I podem arribar a oblidar que cadascuna de les pedres que aixequen una
civilització guarda milers d’històries, milers de comiats, abraçades, llàgrimes
o somnis. Ací rau també la seva importància.
L'església en el seu
conjunt va ser declarada Bé d'Interès Cultural el 25 d'octubre de 1982 i
Monument Nacional en 1983.
